NAUCZ SIĘ JEDNEGO DZIAŁU MATEMATYKI WYŻSZEJ W 3 DNI
 Wystarczy uczyć się na przykładach, a teorię OGARNĄĆ przy okazji
Na pokładzie mamy już 30 000 studentów. Dołącz i Ty!

Oblicz całkę potrójną

Całka potrójna - zad. 1

 

Rozwiązanie

Całka potrójna - zad. 1 - rozwiązanie

 Wskazówki

  1. Całkujemy po prostokącie \([a,b]\times[c,d]\times[e,f]\) (gdzie \(a=0,\, b=5,\, c=1,\, d=6,\,e=0,\,f=1\)), więc możemy skorzystać ze wzoru:
    \(\iiint \limits_D f(x,y,z)\,dxdydz=\int \limits_a^b\left( \int \limits_c^d \left(\int\limits_e^f f(x,y,z)\,dz\right)\,dy\right)dx\)
  2. W przykładzie funkcja podcałkowa \(f(x,y,z)=1\) jest funkcją o rozdzielonych zmiennych, czyli \(f(x,y,z)=g_1(x)g_2(y)g_3(z)\), więc możemy rozdzielić całkę potrójną na iloczyn całek pojedyńczych oznaczonych:
    \(\iiint \limits_D f(x,y,z)\,dxdydz=\left(\int \limits_a^b g_1(x)\,dx\right)\left(\int \limits_c^d g_2(y)\,dy\right)\left(\int\limits_e^f g_3(z)\,dz\right)\)
  3. Korzystamy z podstawowego wzoru na całkę nieoznaczoną (n=0):
    Całka z x do n-tej - wzór
    UWAGA: Powyższy wzór "działa" oczywiście gdy w miejsce x wstawimy y lub z:-)

Co to jest obszar normalny?

Obszar D w przestrzeni \(\mathbb{R}^3\) jest obszarem normalnym względem płaszczyzny xy, gdy jest postaci:

\[D=\left\{(x,y,z)\in\mathbb{R}^3:\,a\le x\le b,\,c(x)\le y\le d(x),\,\,p(x,y)\le z\le q(x,y)\right\}\]

gdzie \(c(x),\,d(x),\,p(x,y),\,q(x,y)\) są funkcjami ograniczonymi i ciągłymi.

Innymi słowy D jest obszarem normalnym, gdy istnieje obszar normalny \(V\) w \(\mathbb{R}^2\) i funkcje ograniczone i ciągłe \(p(x,y)\) i \(q(x,y)\), takie, że:

\[D=\left\{(x,y)\in V,\,\,p(x,y)\le z\le q(x,y)\right\}\]

UWAGA: Analogicznie można zdefiniować obszary normalne względem innych płaszczyzn tzn. xz i yz.

Ogólny sposób liczenia całek potrójnych po obszarach normalnych

Jeśli chcemy obliczyć całkę potrójną:

\[\iiint \limits_D f(x,y,z)\,dxdydz\]

po obszarze normalnym postaci:

\[D=\left\{a\le x\le b,\,c(x)\le y\le d(x),\,\,p(x,y)\le z\le q(x,y)\right\}\]

to możemy zamienić taką całkę na całkę iterowaną:

\[\iiint \limits_D f(x,y,z)\,dxdydz=\int \limits_a^b\left( \int \limits_{c(x)}^{d(x)} \left(\int\limits_{p(x,y)}^{q(x,y)} f(x,y,z)\,dz\right)\,dy\right)dx\]

Kolejność całkowania w przypadku obszaru normalnego postaci

\[D=\left\{a\le x\le b,\,c(x)\le y\le d(x),\,\,p(x,y)\le z\le q(x,y)\right\}\]

  1. całkujemy najpierw po zmiennej z, otrzymujemy funkcję zmiennych x i y
  2. teraz całkujemy po zmiennej y, otrzymujemy funkcję zmiennej x
  3. na koniec całkujemy po x i dostaniemy ostateczny wynik całki.

Przejście z całki iterowanej do iloczynu całek pojedyńczych

Jeżeli obszar normalny przyjmuje postać prostopadłościanu, tj:

\[D=\left\{a\le x\le b,\,c\le y\le d,\,\,p\le z\le q\right\}\]

i jeżeli funkcja podcałkowa jest funkcją o rozdzielonych zmiennych, czyli

\[f(x,y,z)=g_1(x)\cdot g_2(y)\cdot g_3(z)\]

wtedy możemy rozdzielić całkę potrójną na iloczyn całek pojedyńczych:

\[\iiint \limits_D f(x,y,z)\,dxdydz=\int \limits_a^b\left( \int \limits_c^d \left(\int\limits_{p}^{q} f(x,y,z)\,dz\right)\,dy\right)dx=\]

\[=\int \limits_a^b g_1(x)\,dx\cdot \int\limits_c^d g_2(y)\,dy\cdot \int \limits_{p}^{q} g_3(z)\,dz\]

Zamiana na całkę podwójną

Jeżeli obszar D jest postaci:

\[D=\left\{(x,y)\in V,\,\,p(x,y)\le z\le q(x,y)\right\}\]

gdzie V jest obszarem normalnym w przestrzeni \(\mathbb{R}^2\) a funkcje \(p(x,y)\) i \(q(x,y)\) są ograniczone i ciągłe, to całkę potrójną możemy zamienić na całkę podwójną:

\[\iiint \limits_D f(x,y,z)\,dxdydz=\iint \limits_V \left(\int\limits_{p(x,y)}^{q(x,y)} f(x,y,z)\,dz\right)\,dx\,dy\]

Komentarzy (3)

  • sebo!
    @igorbetx Dziękuję, literówka została poprawiona.
  • igorbetx
    * 1 mniejsze/równe y mniejsze/równe 6.
  • igorbetx
    Wkradła się mała literówka w dziedzinie w treści zadania. Patrząc na dalszy ciąg wnioskuję, że chodzi o 1

Jesteś w kategorii Całki potrójne zadania z rozwiązaniami

W tym dziale do Twojej dyspozycji jest kilkanaście przykładów i zadań z pełnymi rozwiązaniami z zakresu całek potrójnych. Co liczy Całka potrójna? Całka potrójna ma wiele zastosowań w fizyce między innymi przy wyznaczaniu objętości i mas brył, momentów statycznych, momentów bezwładności, natężenia pola elektrycznego, energii potencjalnej, czy energii kinetycznej.

Niestety, nauka liczenia całek potrójnych, jak zresztą również innych działów matematyki, jest jak domino, musisz dobrze opanować podstawowe zagadnienia, żeby móc opanować trudniejszy materiał, z całkami potrójnymi jest dokładnie tak samo. Całkowanie to operacja odwrotna do różniczkowania, czyli liczenia pochodnej. Zatem, aby nauczyć się całkować funkcjie musisz umieć liczyć pochodne, a przy liczeniu całkek potrójnych musisz umieć wykonać całkowanie funkcji jednej zmiennej. Jeśli jeszcze nie umiesz całkować funkcji jednej zmiennej, to zachęcam do zapoznania się z działem "Podstawy - całki" a następnie z działem "Całki nieoznaczone" oraz "Całki oznaczone". 

Warto próbować samodzielnie rozwiązać jak największą liczbę zadań i sięgać do rozwiązań zamieszczonych na stronie jedynie w ramach podpowiedzi lub w celu sprawdzenia wyniku. Pod każdym zadaniem jest możliwość zadania pytania w komentarzu, warto z tej opcji korzystać, ponieważ tylko zrozumienie rozwiązania zadania (oraz schematów i pojęć, które zostały użyte) w 100% pozwala później na samodzielne rozwiązanie podobnego zadania w czasie trwania kolokwium, czy egzaminu. Zachęcam do konsekwentnej nauki całek potrójnych na przykładach, która przynosi zdecydowanie najlepsze efekty (potwierdzone naukowo).