NAUCZ SIĘ JEDNEGO DZIAŁU MATEMATYKI WYŻSZEJ W 3 DNI
 Wystarczy uczyć się na przykładach, a teorię OGARNĄĆ przy okazji
Na pokładzie mamy już 30 000 studentów. Dołącz i Ty!

Treść zadania

Rzucasz kostką do gry:

  • gdy wypadnie liczba parzysta dostajesz 100 zł,
  • gdy wypadnie 3 lub 5 nic nie dostajesz, ale też nic nie płacisz,
  • gdy wypadnie liczba 1 płacisz 200 zł

Niech zmienna losowa X reprezentuje Twoją wygraną. Wyznacz:

(a) rozkład prawdopodobieństwa
(b) dystrybuantę rozkładu zmiennej X
(c) \(P(X>0)\)
(d) wartość oczekiwaną i wariancję zmiennej X

Rozwiązanie

Zmienna losowa X ma rozkład dyskretny, ponieważ może ona przyjmować tylko trzy wartości:

  • -200 - płacisz 200 zł,
  • 0  - nic nie wygrywasz i nic nie płacisz,
  • 100 - wygrywasz 100 zł

(a) Aby podać rozkład prawdopodobieństwa tej zmiennej, musimy obliczyć prawdopodobieństwo wystąpienia każdego z trzech powyższych zdarzeń (prawdopodobiństwa przyjęcia przez zmienną losową \(X\) wartości -200, 0 i 100).

Liczymy prawdopodobieństwo, że zmienna losowa \(X\) przyjmie wartość -200.

Z treści zadania wiemy, że jest to prawdopodobieństwo wyrzucenia liczby 1 na kostce do gry, dlatego:

\[P(X=-200)=\frac{1}{6}\]

ponieważ prawodpodobieństwo wyrzucenia każdego z 6 oczek na kostce wynosi \(\frac{1}{6}\).

Liczymy prawdopodobieństwo, że zmienna losowa \(X\) przyjmie wartość 0.

Z treści zadania wiemy, że jest to prawdopodobieństwo wyrzucenia liczby 3 lub 5 na kostce do gry, dlatego:

\[P(X=0)=\frac{1}{6}+\frac{1}{6}=\frac{2}{6}=\frac{1}{3}\]

ponieważ rzuty kostką są zdarzeniami niezależnymi, więc prawodpodobieństwo sumy zdarzeń (wyrzucenie 3 lub 5) jest równe sumie prawodobieństw tych zdarzeń (prawdopodobieństwo wyrzucenia 3 plus prawodpodobieństwo wyrzucenia 5).

Liczymy prawdopodobieństwo, że zmienna losowa \(X\) przyjmie wartość 100.

Z treści zadania wiemy, że jest to prawdopodobieństwo wyrzucenia liczby parzystej na kostce do gry (czyli 2 lub 4 lub 6), dlatego:

\[P(X=100)=\frac{1}{6}+\frac{1}{6}+\frac{1}{6}=\frac{3}{6}=\frac{1}{2}\]

ponieważ rzuty kostką są zdarzeniami niezależnymi, więc prawodpodobieństwo sumy zdarzeń (wyrzucenie 2 lub 4 lub 6) jest równe sumie prawodobieństw tych zdarzeń (prawdopodobieństwo wyrzucenia 2 plus prawdopodobieństwo wyrzucenia 4 plus prawodpodobieństwo wyrzucenia 6).

Ostatecznie rozkład zmiennej losowej \(X\) możemy zapisać w tabelce:

Wartośći \(x_i\)
 -200 
0
 100
Prawd. \(p_i\)
 \(\frac{1}{6}\)

 \(\frac{1}{3}\)

 \(\frac{1}{2}\)

(b) Dystrybuanta zmiennej losowej X, to funkcja dana wzorem:

\[F(x)=P(X<x),\,\,\textrm{dla}\,\,x\in\mathbb{R}\]

W przypadku zmiennej losowej dyskretnej musimy skupić się na wyznaczeniu prawdopodobieństw dla kolejnych przedziałów ograniczonych przez wartości zmiennej (tj. x=-200,0,100).
Dystrybuanta jest funkcją lewostronnie ciągłą, więc przedziały domykamy z prawej strony, dlatego interesują nas następujące przedziały:

\[x\in(-\infty,-200]\]

\[x\in(-200,0]\]

\[x\in(0,100]\]

\[x\in(100,+\infty)\]

Dla \(x\in(-\infty,-200]\) mamy:

\[F(x)=P(X<x)=P(X<-200)=0\]

Dla \(x\in(-200,0]\) mamy:

\[F(x)=P(X<x)=P(X=-200)=\frac{1}{6}\]

Dla \(x\in(0,100]\) mamy:

\[F(x)=P(X<x)=P(X=-200)+P(X=0)=\frac{1}{6}+\frac{1}{3}=\frac{3}{6}=\frac{1}{2}\]

Dla \(x\in(100,+\infty)\) mamy:

\[F(x)=P(X<x)=P(X=-200)+P(X=0)+P(X=100)=1\]

 

Zatem dystrybuanta dana jest wzorem:

\[F(x)=\left\{\begin{array}{l}{0\quad \textrm{dla}\quad x<-200\\\frac{1}{6}\quad \textrm{dla}\,\, -200<x\leq 0\\\frac{1}{2}\quad \textrm{dla}\quad 0<x\leq 100\\1\quad \textrm{dla}\quad x>100}\end{array}\right.\]

lub w formie tabelki:

\(x\)
\((-\infty,-200]\) 
\((-200,0]\)
 \((0,100]\)
 \((100,+\infty)\)
\(F(x)\)
0

 \(\frac{1}{6}\)

 \(\frac{1}{2}\)
1


(c) Prawdopodobieństwo \(P(X>0)\) możemy obliczyć na dwa sposoby:

Możemy zauważyć, że jedyną wartością dodatnią jaką przyjmuje zmienna losowa jest 100, dlatego:

\[P(X>0)=P(X=100)=\frac{1}{2}\]

Możemy też skorzystać z własności prawdopodobieństwa oraz dystrybuanty:

\[P(X>0)=1-P(X\geq 0)=1-(P(X<0)+P(X=0))=1-\left(F(0)+\frac{1}{3}\right)=1-\frac{1}{2}=\frac{1}{2}\]

Powyżej skorzystaliśmy z faktów, że:

\[P(A)=1-P(\Omega\setminus A)\]

stąd:

\[P(X<0)=1-P(X\ge 0)\]

Prawdopodobieństwo sumy zdarzeń niezależnych jest równe sumie prawdopodobieństw tych zdarzeń:

\[P(A\cup B)=P(A)+P(B)\]

stąd

\[P(X\geq 0)=P(\{X<0\}\cup \{X=0\})=P(X<0)+P(X=0)\]

(d) Wartość oczekiwaną liczymy ze wzoru:

\[EX=\sum\limits_{i=1}^n p_i\cdot x_i=p_1x_1+p_2x_2+...+p_nx_n\]

U nas \(n=3\), \(x_i\) to wartości zmiennej losowej X a \(p_i\) to prawdopodobieństwa tych zdarzeń. Odczytujemy je z tabeli rozkładu prawdopodobieństwa i mamy:

\[EX=p_1x_1+p_2x_2+p_3x_3=\frac{1}{6}\cdot (-200)+\frac{1}{3}\cdot 0+\frac{1}{2}\cdot 100=\frac{50}{3}=16\frac{2}{3}\]

Wariancję zmiennej losowej liczymy ze wzoru:

\[VarX=E(X-EX)^2=\sum\limits_{i=1}^n p_i\cdot (x_i-EX)^2=EX^2-(EX)^2\]

Można również zastosować wzór:

\[VarX=EX^2-(EX)^2=\sum\limits_{i=1}^n p_i\cdot (x_i)^2-(EX)^2\]

Liczymy:

\[EX^2=p_1(x_1)^2+p_2(x_2)^2+p_3(x_3)^2=\frac{1}{6}\cdot (-200)^2+\frac{1}{3}\cdot 0^2+\frac{1}{2}\cdot 100^2=11666\frac{2}{3}\]

\[(EX)^2=\left(16\frac{2}{3}\right)^2\approx 277,78\]

Zatem wariancja wynosi:

\[Var X\approx 11388,89\]

Wskazówki

Rozkład zmiennej losowej dyskretnej (skokowej)

 Jeżeli zmienna losowa \(X\) przyjmuje wartości dyskretne ze zbioru \(\{x_1,x_2,...,x_n\}\), to rozkładem tej zmiennej losowej nazywamy funkcję przyporządkowującą realizacjom zmiennej losowej odpowiadające im prawdopodobieństwa ich wystąpienia, czyli:

\[P(X=x_i)=p_i,\,\,\,\,i=1,2,...,n\]

gdzie:

\[p_i\ge 0,\,\,\,\,p_1+p_2+...+p_n=1\]

  • \(x_i\) - elementy zbioru \(\{x_1,x_2,...,x_n\}\), czyli wartości zmiennej losowej \(X\)
  • \(p_i\) - prawdopodobieństwo przyjęcia przez zmienną losową \(X\) wartości \(x_i\)

Bardzo często rozkład prawdopodobieństwa dyskretnej zmiennej losowej zapisuemy w tabelce - w pierwszym wierszu wypisujemy wszystkie wartości zmiennej losowej, w drugim wierszu wypisujemy prawdopodobieństwa występowania kolejnych wartości.

Dystrybuanta zmiennej losowej X

Jest to funkcja zdefiniowana następująco:

\[F(x)=P(X<x),\,\,\textrm{dla}\,\,x\in\mathbb{R}\]

Dystrybuantę można zapisać w formie funkcji z klamrą lub tabeli. Wartości dystrybuanty zawsze zaczynają się od zera, a kończą w jedynce, ponieważ prawdopodobieństwo każdego zdarzenia należy do przedziału \([0,1]\).

Dystrybuanta spełnia warunki:

  • jest lewostronnie ciągła, tzn. \(\lim\limits_{x\to x^{-}_0}F(x)=F(x_0)\)
  • jest niemalejąca, tzn. \(F(x_1)\leq F(x_2)\) dla każdej pary \(x_1,x_2\) takiej, że \(x_1\leq x_2\)
  • \(\lim\limits_{x\to -\infty}F(x)=0,\,\,\lim\limits_{x\to +\infty}F(x)=1\)

Wartość oczekiwana dyskretnej zmiennej losowej

Jeżeli \(X\) jest dyskretną zmienną losową o rozkładzie dyskretnym (tj. przyjmuje wartości \(x_1,x_2,...,x_n\) z prawdopodobieństwami \(p_1,p_2,...,p_n\)), to jej wartość oczekiwaną liczymy ze wzoru:

\[EX=x_1P(X=x_1)+x_2P(X=x_2)+...+x_nP(X=x_n)=\]

\[=x_1p_1+x_2p_2+...+x_np_n=\sum\limits_{k=1}^n x_k p_k\]

Wariancja dyskretnej zmiennej losowej

Wariancja zmiennej losowej o rozkładzie dyskretnym dana jest wzorem:

\[VarX=E(X-EX)^2=EX^2-(EX)^2=\]

\[=x^2_1P(X=x_1)+x^2_2P(X=x_2)+...+x^2_nP(X=x_n)-(EX)^2=\]

\[=x^2_1p_1+x^2_2p_2+...+x^2_np_n-(EX)^2=\sum\limits_{k=1}^n x^2_kp_k-\left(\sum\limits_{k=1}^n x_k p_k\right)^2\]

Stosowane jest również oznaczenie \(D^2X\):

\[D^2 X=VarX\]

UWAGA: \(EX^2=E(X^2)\) to oznaczenie wartości oczekiwanej zmiennej losowej podniesionej do kwadratu, natomiast \((EX)^2\) oznacza wartość oczekiwaną podniesioną do kwadratu (najpierw liczymy wartość oczekiwaną i potem podnosimy wynik do kwadratu).

 

Komentarzy (2)

  • sebo!
    @Bronisława Dzień dobry, warto na początek rozrysować sobie drzewko prawdopodobieństw i wyników gry w kolejnych losowaniach (rzutach monetą), będzie widać intuicyjnie jakie są możliwe wyniki i ich prawdopodobieństwa. Jeśli chodzi o rozwiązanie formalne to można oznaczyć kolejne wyniki gry przez niezależne zmienne losowe \(X_1,X_2,...,X_n\) o jednakowym rozkładzie dwupunktowym \(P(X_k=-1)=1-p,\,P(X_k=1)=p\) (jeśli moneta jest symetryczna to \(p=0,5\)), teraz \(W=X_1+X_2+...+X_n\) oznacza kapitał jaki zgromadził gracz po n rzutach - jest to wynik gry opisujący zarobek lub stratę gracza. Teraz można rozpatrzyć przypadek gdy \(W>0\) co będzie oznaczało wygraną gracza po n rzutach.
  • Bronisława
    to dla mnie zrozumiałe- ale w zadaniu dotyczącym rzutu monetą , gdy przy otrzymaniu orła wygrywam złotówkę, zaś przy otrzymaniu reszki złotówkę przegrywam już mam problem jak podejść do sprawy obliczenia E(X/Y) oraz E(X), gdzie X oznacza wygraną po 10-ciu rzutach, zaś Y wygraną po 5-ciu pierwszych rzutach. Doszłam do tego, że po pięciu rzutach wygrać mogę z prawdopod. 1/2 po osiągnięciu wyników 5 zł, 3zł, 1 zł - pozostałe są przegrane. Po 10-ciu rzutach wygrywam- - i tu już są schody i wątpliwości. Proszę o pomoc