Obliczyć prawdopodobieństwo, że rzucając symetryczną kostką do gry otrzymamy parzystą liczbę oczek.
NAUCZ SIĘ JEDNEGO DZIAŁU MATEMATYKI WYŻSZEJ W 3 DNI
Wystarczy uczyć się na przykładach, a teorię OGARNĄĆ przy okazji
Na pokładzie mamy już 30 000 studentów. Dołącz i Ty!
Kategorie zadań z rozwiązaniami z matematyki wyższej
- Pochodne funkcji (122)
- Całki (215)
- Całki nieoznaczone (121)
- Całki oznaczone (32)
- Całki niewłaściwe (24)
- Całki podwójne (16)
- Całki potrójne (8)
- Całki krzywoliniowe (14)
- Funkcje (145)
- Szeregi i ciągi liczbowe (115)
- Ciągi liczbowe (20)
- Granice ciągów (38)
- Szeregi liczbowe (36)
- Szeregi potęgowe i funkcyjne (17)
- Szeregi Fouriera (4)
- Równania różniczkowe (44)
- Macierze i wyznaczniki (90)
- Działania na macierzach (22)
- Wyznacznik macierzy (24)
- Macierz odwrotna (16)
- Równania macierzowe (14)
- Rząd macierzy (10)
- Wartości i wektory własne (4)
- Liczby zespolone (134)
- Wielomiany (37)
- Równania i nierówności (3)
- Układy równań liniowych (29)
- Geometria analityczna (34)
- Logika (44)
- Zdania logiczne (22)
- Działania na zbiorach (22)
- Rachunek prawdopodobieństwa (84)
- Kombinatoryka (36)
- Prawdopodobieństwo (38)
- Zmienna losowa (6)
- Funkcja charakterystyczna (4)
- Statystyka matematyczna (5)
- Finanse (6)
Obliczyć prawdopodobieństwo, że rzucając dwukrotnie symetryczną kostką do gry otrzymamy dwa razy liczbę 6.
W teleturnieju gracz ma wybór między 3 bramkami. W jednej z bramek jest samochód, w pozostałych dwóch są koty w worku. Prowadzący teleturniej wie, w której bramce jest samochód. Gracz wskazuje jedną z bramek, wtedy prowadzący otwiera jedną z pozostałych dwóch bramek, tą w której jest kot w worku. Prowadzący pyta gracza, czy chce zmienić bramkę. Gracz wygrywa, gdy wskaże bramkę, która kryje samochód. Załóżmy, że gracz na początku gry wybrał bramkę nr 1, a prowadzący otworzył bramkę nr 3 z kotem w worku. Czy graczowi opłaca się zmienić wybór i wskazać bramkę nr 2? Uzasadnij odpowiedź obliczając odpowiednie prawdopodobieństwa.
Rzucamy sześcienną kostką do gry. Oblicz prawdopodobieństwo warunkowe otrzymania liczby oczek większej od 3 pod warunkiem, że liczba oczek jest parzysta.
W urnie jest 11 kul białych, 10 kul czarnych i 9 kul niebieskich. Korzystając z klasycznej definicji prawdopodobieństwa oblicz:
(a) prawdopodobieństwo wylosowania kuli białej
(b) prawdopodobieństwo wylosowania kuli czarnej
(c) prawdopodobieństwo wylosowania kuli niebieskiej lub czarnej
Mamy dwie kostki go gry, z których jedna jest idealnie symetryczna i wyważona, tak, że wszystkie wyniki są jednakowo prawdopodobne. Druga kostka jest krzywa, tak, że prawdopodobieństwo wyrzucenia na niej 6 wynosi \(\frac{1}{5}\). Losowo wybrano jedną z dwóch kostek i wykonano nią dwa rzuty otrzymując dwie szóstki. Jakie jest prawdopodobieństwo, że rzucano krzywą kostką?
Pewna rodzina ma dwójkę dzieci. Oblicz prawdopodobieństwo, że wszystkie dzieci są chłopcami pod warunkiem, że przynajmniej jedno dziecko jest chłopcem.
W urnie jest 9 kul: 4 białe i 5 czarnych. Wybieramy losowo bez zwracania 2 kule. Wyznacz prawdopodobieństwo warunkowe tego, że druga wylosowana kula będzie czarna pod warunkiem, że pierwsza wylosowana kula była biała
W urnie jest 9 kul: 4 białe i 5 czarnych. Wybieramy losowo 2 kule. Wyznacz prawdopodobieństwo, że obie kule będą białe, gdy:
(a) losujemy kule bez zwracania
(b) losujemy kule ze zwracaniem (losujemy pierwszą, zapisujemy jaki ma kolor i wrzucamy do urny)
Mamy zbiór \(n\in\mathbb{N}\) elementów, wśród których \(m\leq n\) ma cechę C. Wybieramy losowo 2 elementy. Wyznacz prawdopodobieństwo, że oba wylosowane elementy będą miały cechę C, gdy:
(a) losujemy elementy bez zwracania
(b) losujemy elementy ze zwracaniem (losujemy pierwszy, zapisujemy czy ma cechę C i wrzucamy do urny)
Przestrzeń \(\Omega\) zawiera 6 zdarzeń elementarnych \(\{\omega_1,\omega_2,\omega_3,\omega_4,\omega_5,\omega_6\}\). Niech \(A=\{\omega_1,\omega_3,\omega_5\}\) i \(B=\{\omega_2,\omega_3,\omega_6\}\). Wyznaczyć zdarzenia:
(a) \(A\cup B\)
(b) \(A\cap B\)
(c) \(A\setminus B\)
(d) \(B\setminus A\)
(e) \(A^c\)
oraz oblicz prawdopodobieństwa klasyczne wszystkich powyższych zdarzeń.
Z talii 52 kart losowo wybieramy 5. Oblicz prawdopodobieństwo, że wśród kart będzie dokładnie jedna para.
Jakie jest prawdopodobieństwo wylosowania 4 kart w różnych kolorach z talii 52 kart?
Podaj przykład doświadczenia losowego, w którym przestrzeń zdarzeń elementarnych \(\Omega\) jest:
(a) skończona
(b) przeliczalna
(c) nieprzeliczalna
Umieszczamy 4 różne kule w 8 różnych urnach. Jakie jest prawdopodobieństwo, że:
(a) każda kula będzie w innej urnie
(b) dwie kule będą w tej samej urnie
Umieszczamy losowo 4 nierozróżnialne kule w 8 różnych urnach. Jakie jest prawdopodobieństwo, że:
(a) każda kula będzie w innej urnie
(b) dwie kule będą w tej samej urnie
Umieszczamy n ponumerowanych kul w n ponumerowanych urnach. Jakie jest prawdopodobieństwo, że dokładnie jedna urna jest pusta.
Pewien student zdaje egzaminy z fizyki i matematyki. Prawdopodobieństwo, że zda fizykę wynosi 0,4, że zda oba egzaminy 0,2, a że zda co najmniej jeden egzamin wynosi 0,7. Oblicz prawdopodobieństwo, że student zda egzamin z matematyki.
Statek (Titanic) posiada 2 przedziały wypornościowe duże i 3 mniejsze. Statek nie utonie (utrzyma się na wodzie) jeśli szczelny będzie co najmniej jeden duży i co najmniej 2 małe przedziały wypornościowe. Niech \(D_1,D_2\) oznaczają, że duże przedziały wypornościowe są szczelne, a \(M_1,M_2,M_3\), że szczelne są małe przedziały wypornościowe. Za pomocą zdarzeń \(D_i,\,\,(i=1,2)\) i \(M_j,\,\,(j=1,2,3)\) zapisz zdarzenie, że statek nie utonie (utrzymuje się na wodzie).
Fabryka produkuje 100 samochodów miesięcznie. Niech \(W_i,\,\,i=1,2,...,100\) oznacza zdarzenie polegające na tym, że i-ty wyprodukowany w miesiącu samochód jest wadliwy. Za pomocą zdarzeń \(A_i\) zapisz następujące zdarzenia:
(a) żadne auto nie jest wadliwe (wszystkie są sprawne)
(b) co najmniej jeden samochód jest wadliwy
(c) wszystkie samochody są wadliwe
Wykazać, że:
(a) \(P(A\setminus B)=P(A)-P(A\cap B)\)
(b) \(P(A\cup B)=P(A)+P(B)-P(A\cap B)\)
(c) \(P(\emptyset)=0\)
(d) \(P(A^c)=1-P(A)\)
(e) Jeżeli \(A\subset B\), to \(P(A)\leq P(B)\)
(f) \(P(A)\leq 1\)
Wiedząc, że \(P(A\setminus B)=\frac{1}{4}\) oraz \(P(A)=\frac{1}{2}\) i \(P(B)=\frac{1}{2}\) oblicz prawdopodobieństwa:
(a) \(P(A\cap B)\)
(b) \(P(A\cup B)\)
(c) \(P(A^c)\) i \(P(B^c)\)
Wiedząc, że \(P(A\setminus B)=\frac{1}{4}\) oraz \(P(A)=\frac{1}{2}\) i \(A\cup B\) jest zdarzeniem pewnym oblicz prawdopodobieństwa:
(a) \(P(A\cap B)\)
(b) \(P(B)\)
Wiedząc, że \(P(A\setminus B)=\frac{1}{4}\) i \(P(A\cup B)=\frac{1}{4}\) oraz że zdarzenia A i B są niezależne, oblicz prawdopodobieństwa:
(b) \(P(B)\)
(a) \(P(A\cap B)\)
(c) \(P(A)\)
Wiedząc, że \(P(A)=\frac{1}{4}\) i \(P(A\cup B)=\frac{3}{4}\) oraz że zdarzenia A i B są niezależne, oblicz prawdopodobieństwa:
(b) \(P(B)\)
(a) \(P(A\cap B)\)
(c) \(P(A\setminus B)\)
Wiedząc, że \(P(A)=3P(A^c)\) i \(P(A\cup B)=\frac{3}{4}\) oraz że zdarzenia A i B są niezależne, oblicz prawdopodobieństwa:
(a) \(P(A)\)
(b) \(P(B)\)
(c) \(P(A\cap B)\)
Wiedząc, że \(P(A)=2P(A^c)\) i \(B\subset A\) oblicz prawdopodobieństwa zdarzenia \(P(A\cup B)\)
Załóżmy, że \(P(B)=aP(A)\) dla \(a\in[0,1]\), \(P(A)>0\) i zdarzenia \(A\) i \(B\) są niezależne. Sprawdzić dla jakich \(a\) zachodzi:
\(P(A\cup B)=0\)
Wiedząc, że \(P(A)=5P(A^c)\), \(P(B^c)=\frac{1}{2}\) i \(P(A\cup B)=\frac{3}{4}\) oraz że zdarzenia A i B są niezależne, oblicz prawdopodobieństwo:
\(P(A\cap B)\)
Rozpatrzmy rzut symetryczną, sześcienną kostką. Sprawdź, czy zdarzenia A i B są niezależne:
(a) A - wyrzucenie parzystej liczby oczek, B - wyrzucenie liczby oczek większej od 2
(b) A - wyrzucenie nieparzystej liczby oczek, B - wyrzucenie liczby oczek nie większej niż 2
(c) A - wyrzucenie parzystej liczby oczek, B - wyrzucenie nieparzystej liczby oczek
Rozpatrzmy rzut 2 symetrycznymi, sześciennymi kostkami. Sprawdź, czy zdarzenia A i B są niezależne:
(a) A - suma oczek wynosi 4, B - różnica oczek wynosi 2
(b) A - iloczyn oczek wynosi 2, B - iloraz oczek wynosi 2
Wśród wszystkich rodzin, które mają n dzieci wybieramy losowo jedną rodzinę. Niech A oznacza zdarzenie, że w losowo wybranej rodzinie jest co najwyżej jedna dziewczynka, a B to zdarzenie polegające na tym, że w rodzinie są chłopcy i dziewczynki. Sprawdź dla jakich wartości n, zdarzenia A i B są niezależne.
Wykaż, że jeżeli zdarzenia A i B są niezależne to zdarzenia:
(a) \(A^c\) i \(B\)
(b) \(A^c\) i \(B^c\)
również są niezależne.
Niech \((A_k)_{k=1}^\infty\) będzie ciągiem parami rozłącznych zdarzeń losowych takich, że \(P(A_{k+1})=\frac{2}{3}P(A_k)\) dla \(k=1,2,3,...\) oraz \(\Omega=\bigcup\limits_{k=1}^{\infty}A_k\). Oblicz \(P(A_1)\).
W budynku mającym 10 pięter, 7 osób jedzie windą. Jaka jest szansa, że każda osoba wysiądzie na innym piętrze?
Obliczyć prawdpodobieństwo, że w grupie n osoób co najmniej 2 osoby będą miały urodziny tego samego dnia.
Rzucasz kostką do gry:
- gdy wypadnie liczba parzysta dostajesz 100 zł,
- gdy wypadnie 3 lub 5 nic nie dostajesz, ale też nic nie płacisz,
- gdy wypadnie liczba 1 płacisz 200 zł
Niech zmienna losowa X reprezentuje Twoją wygraną. Wyznacz:
(a) rozkład prawdopodobieństwa oraz dystrybuantę rozkładu zmiennej X
(b) \(P(X>0)\)
(c) wartość oczekiwaną i wariancję zmiennej X
Ile wynosi wartość oczekiwana i wariancja dyskretnej zmiennej losowej o rozkładzie dwupunktowym:
\(P(X=-1)=0,3,\,\,\,P(X=1)=0,7\)
Wyznaczyć rozkład prawdopodobieństwa dyskretnej zmiennej losowej \(X\), gdy wiadomo, że \(EX=0,1\), \(EX^2=0,9\) oraz zmienna \(X\) przyjmuje tylko trzy wartości:
\(x_1=-1,\,\,\,x_2=0,\,\,\,x_3=1\)
Wyznaczyć dystrybuantę oraz wartość oczekiwaną i wariancję zmiennej losowej o rozkładzie podanym w tabeli:
\(x_i\) | 1 | 2 | 3 | 4 |
\(p_i\) | \(\frac{1}{6}\) | \(\frac{1}{3}\) | \(\frac{1}{4}\) | \(\frac{1}{4}\) |
Dla jakiej wartości parametru p tabelka przedstawia rozkład prawdopodobieństwa zmiennej losowej:
\(x_i\) | 1 | 0 | -1 | 2 |
\(p_i\) | \(\frac{1}{6}\) | \(\frac{1}{3}\) | p | \(\frac{1}{4}\) |
Wyznaczyć dystrybuantę i wartość oczekiwaną zmiennej losowej.
Wiedząc, że \(EX=6\) określ dla jakiej wartości parametru p funkcja \(F(x)\) jest dystrybuantą zmiennej losowej X:
\(F(x)=\left\{\begin{array}{l}{0\quad \textrm{dla}\quad x<1\\p\quad \textrm{dla}\,\, 1<x\leq 5\\\frac{1}{2}\quad \textrm{dla}\quad 5<x\leq 7\\\frac{3}{4}\quad \textrm{dla}\quad 7<x\le 11}\\1\quad\textrm{dla}\,\,x>11\end{array}\right.\)
Oblicz funkcję charakterystyczną rozkładu dwupunktowego.
Oblicz funkcję charakterystyczną rozkładu dwumianowego.
Oblicz funkcję charakterystyczną zmiennej losowej o rozkładzie Poissona.
Oblicz funkcję charakterystyczną zmiennej losowej o rozkładzie wykładniczym z parametrem \(\lambda\).
W ciągu 25 dni mierzono liczbę klientów pewnego sklepu i otrzymano następujące wyniki
34, 24, 43, 37, 17, 51, 38, 34, 25, 47, 43, 23, 29, 35, 39, 51, 25, 16, 29, 36, 39, 47, 54, 23,26
Określ średnią, wariancję empiryczną oraz medianę.
Wśród pracowników firmy "Student" przeprowadzono ankietę, zapytano 30 pracowników o liczbę dzieci. Wyniki ankiety wyglądają następująco:
1, 0, 2, 0, 1, 4, 1, 2, 0, 0, 2, 1, 4, 0, 1, 5, 0, 1, 2, 6, 2, 3, 1, 0, 2, 0, 1, 3, 2, 1
(a) Określ zbiorowość statystyczną, jednostkę statystyczną oraz badaną cechę statystyczną (zmienną)
(b) Utwórz szereg prosty (szczegółowy)
(c) Utwórz szereg rozdzielczy punktowy (jednostopniowy)
W dniu 1 sierpnia 2016 roku o godzinie 13:00 zmierzono temperatury w polskich miastach wojewódzkich, otrzymując następujące temperatury (w stopniach C):
20, 22, 25, 25, 29, 27, 26, 21, 23, 22, 21, 28, 20, 25, 28, 24
Na podstawie powyższych danych:
(a) określ zbiorowość, jednostkę i cechę statystyczną
(b) określ szereg prosty i rozdzielczy punktowy
(c) oblicz średnią arytmetyczną, wariancję oraz wskaż przeciętne pozycyjne (dominantę, medianę i kwartyle)
Zmierzono zużycie paliwa (l/100 km) w 20 autach pewnej marki otrzymując następujące wyniki:
4.7, 5.1, 4.3, 5.2, 5.0, 5.7, 4.6, 4.9, 5.3, 4.7, 4.9, 5.4, 4.7, 4.8, 4.9, 5.1, 5.0, 4.6, 4.9, 4.6
Zakładając, że rozkład zużycia benzyny jest normalny, określ przedział ufności dla średniego zużycia paliwa na poziomie ufności 0.95.
Na tej stronie znajdziesz około tysiąca zadań z rozwiązaniami i przykładów krok po kroku głównie z zakresu matematyki wyższej, jak również z matematyki na poziomie liceum. Zadania podzielone są na działy tematyczne zazwyczaj według przedmiotów i tematów wymaganych na studiach, np. zadania z pochodnych funkcji i całek (analiza matematyczna), macierzy i liczb zespolonych (algebra liniowa), zmiennych losowych i prawdopodobieństwa (rachunek prawdopodobieństwa) itd.
W każdej kategorii znajdziesz zadania o różnym poziomie trudności, a pod każdym zadaniem znajdziesz wiele wskazówek jak przebiega rozwiązanie, potrzebne definicje i wzory oraz podsumowanie schematów użytych w rozwiązaniu. Często rozwiązanie zadania omówione jest wręcz krok po kroku. Warto starać się samodzielnie rozwiązać jak najwięcej zadań znajdujących się na stronie, ponieważ są tu zebrane typowe zadania z kolokwiów i egzaminów z polskich uczelni. Nauka matematyki na przykładach i konkretnych zadaniach jest najbardziej efektywna - potwierdzają to badania naukowe. Trzeba tylko uczyć się (a właściwie analizować przykłady i rozwiązywać zadania) konsekwentnie i wytrwale, a efekty w postaci lepszego zrozumienia pojęć i schematów oraz umiejętność samodzielnego rozweiązywania podobnych zadań przyjdą same.
Pamiętaj, że zawsze masz możliwość zadania pytania w komentarzu pod każdym zadaniem - warto z tej możliwości korzystać, ponieważ na tej stronie nie ma głupich pytań i każde, nawet najgłupsze pytanie znajdzie swoją odpowiedź. Powodzenia w zrozumieniu matematyki!