Udowodnij równość zbiorów
\(A\cap B=(A\cup B)\cap (A\cap B)\).
NAUCZ SIĘ JEDNEGO DZIAŁU MATEMATYKI WYŻSZEJ W 3 DNI
Wystarczy uczyć się na przykładach, a teorię OGARNĄĆ przy okazji
Na pokładzie mamy już 30 000 studentów. Dołącz i Ty!
Kategorie zadań z rozwiązaniami z matematyki wyższej
- Pochodne funkcji (122)
- Całki (215)
- Całki nieoznaczone (121)
- Całki oznaczone (32)
- Całki niewłaściwe (24)
- Całki podwójne (16)
- Całki potrójne (8)
- Całki krzywoliniowe (14)
- Funkcje (145)
- Szeregi i ciągi liczbowe (115)
- Ciągi liczbowe (20)
- Granice ciągów (38)
- Szeregi liczbowe (36)
- Szeregi potęgowe i funkcyjne (17)
- Szeregi Fouriera (4)
- Równania różniczkowe (44)
- Macierze i wyznaczniki (90)
- Działania na macierzach (22)
- Wyznacznik macierzy (24)
- Macierz odwrotna (16)
- Równania macierzowe (14)
- Rząd macierzy (10)
- Wartości i wektory własne (4)
- Liczby zespolone (134)
- Wielomiany (37)
- Równania i nierówności (3)
- Układy równań liniowych (29)
- Geometria analityczna (34)
- Logika (44)
- Zdania logiczne (22)
- Działania na zbiorach (22)
- Rachunek prawdopodobieństwa (84)
- Kombinatoryka (36)
- Prawdopodobieństwo (38)
- Zmienna losowa (6)
- Funkcja charakterystyczna (4)
- Statystyka matematyczna (5)
- Finanse (6)
Udowodnij równość zbiorów
\(A=(A\cap B)\cup (A\setminus B)\).
Udowodnij równość zbiorów
\(A\setminus (B\cup C)=(A\setminus B)\cap (A\setminus C)\).
Udowodnij równość zbiorów
\(A\setminus B=(A^c \cup B)^c\).
Udowodnij równość zbiorów
\((A\cap B)\cup(A' \cup B')=\Omega\)
Niech \(A\setminus B=\emptyset\). Udowodnij, że
\(A\cap(A' \cup B')=\emptyset\)
Udowodnij, że
\((A\cup B)\setminus(C \setminus A)=A\cup (B\setminus C)\)
Udowodnij, że
\((A\setminus B)\setminus(B \setminus C)=A\setminus B\)
Udowodnij, że
\((A\setminus B)\cup (B \setminus A)=(A\cup B)\setminus (A\cap B)\)
Udowodnij, że
\(((A'\cup B')\setminus A)'=A\)
Udowodnij, że
\((A\setminus B)\setminus A'\subset A\)
Udowodnij, że
\(A\setminus (A\setminus B)\subset B\)
Oblicz liczbę:
(a) permutacji zbioru 5-elementowego
(b) 3-elementowych wariacji bez powtórzeń ze zbioru 5-elementowego
(c) 3-elementowych wariacji z powtórzeniami ze zbioru 5-elementowego
(d) 3-elementowych kombinacji bez powtórzeń ze zbioru 5-elementowego
(e) 3-elementowych kombinacji z powtórzeniami ze zbioru 5-elementowego
Oblicz, ile jest liczb naturalnych trzycyfrowych, w których zapisie pierwsza cyfra jest parzysta, a pozostałe nieparzyste.
Na ile sposobów można umieścić 3 różne kulki w 5 różnych szufladach, tak aby każda była w innej szufladzie.
Na ile sposobów można włożyć 20 jednakowych kul do 3 szuflad, tak aby w pierwszej było 11 kul w drugiej 5 a w trzeciej 4?
Ile jest podzbiorów 2-elementowych zbioru {a,b,c,d}?
Ile jest możliwych wyników losowania dużego lotka?
Oblicz liczbę kombinacji bez powtórzeń (symbol Newtona):
(a) \(\binom{3}{2}\)
(b) \(\binom{6}{6}\)
(c) \(\binom{49}{6}\)
(d) \(\binom{10}{1}\)
Na Ile sposobów 7 osób jedących windą, w budynku mającym 10 pięter, może opuścić windę.
Tablica rejestracyjna zawiera 3 litery alfabetu liczącego 24 litery oraz 4 cyfry. Ile jest różnych tablic?
Na ile sposobów można umieścić 4 różne kule w 8 urnach:
(a) tak aby każda była w innej urnie
(b) tak aby dwie kule były w tej samej urnie
Na ile sposobów można umieścić n różnych kul w n ponumerowanych urnach, tak aby:
(a) każda kula była w innej urnie
(b) dokładnie jedna urna była pusta
Na ile sposobów można umieścić k kul w n szufladach (\(k\leq n\)), przy założeniu, że:
(a) kule są rozróżnialne (ponumerowane)
(b) kule są rozróżnialne (ponumerowane) i każda kula ma być w innej szufladzie
(c) kule są identyczne (nierozróżnialne)
(d) kule są identyczne (nierozróżnialne) i każda kula ma być w innej szufladzie
Na ile sposobów można rozdać 10 identycznych pączków 15 osobom? Może się zdarzyć, że któraś osoba nie dostanie pączka.
Na ile sposobów można połączyć ze sobą za pomocą odcinków 7 punktów leżących na płaszczyźnie?
Ile przekątnych ma n-kąt foremny (wielokąt o n bokach)?
Wyznacz liczbę elementów zbioru, dla którego liczba 2-elementowych wariacji bez powtórzeń jest o 3 mniejsza niż liczba 2-elementowych wariacji z powtórzeniami.
Wykaż, że:
\(V_n^k=C_n^k\cdot P_k\)
gdzie \(V_n^k\) to k-elementowe wariacje bez powtórzeń zbioru n-elementowego, \(C_n^k\) to liczba k-elementowych kombinacji bez powtórzeń zbioru n-elementowego, a \(P_k\) to liczba permutacji zbioru k-elementowego.
Wyznacz liczbę elementów zbioru A, dla którego liczba permutacji jest 15 razy mniejsza niż liczba permutacji zbioru do którego dodano jeden element
Dla zbioru \(\{a,b,c\}\) wypisać wszystkie:
(a) permutacje
(b) wariacje bez powtórzeń
(c) wariacje z powtórzeniami
(d) kombinacje bez powtórzeń
(e) kombinacje z powtórzeniami
Na ile sposobów można wybrać z 20-osobowej klasy:
(a) delegację złożoną z 3 osoób
(b) przewodniczącego, jego zastępcę oraz skarbnika
Na konferencji spotkało się n osób i każda przywitała się z każdą przez podanie ręki. Ile osób było na konferencji jeśli nastąpiło 10 powitań.
Z talii 52 kart losujemy bez zwracania 6 kart. Na ile sposobów można wylosować zestaw kart, w którym będą 2 walety i 3 damy.
Z talii 52 kart losujemy bez zwracania 10 kart. Na ile sposobów można wylosować zestaw kart, w którym będą 3 walety i 4 damy.
Z talii 52 kart wybrano 6 kart wśród których były cztery asy i dokładnie jeden król. Na ile sposobów mozna dokonac takiego wyboru?
Wykaż, że:
\(k\cdot \binom{n}{k}=n\cdot \binom{n-1}{k-1}\)
Wykaż, że:
\(\binom{n}{k}=\binom{n-1}{k}+\binom{n-1}{k-1}\)
W kolejce stoi 6 kobiet i 8 mężczyzn. Na ile sposobów można ustawić te osoby w kolejce:
(a) nie rozróżniając osób ze względu na płeć
(b) tak, aby kobiety stały przed mężczyznami
Na ile sposobów z talii 52 kart można wybrać 5 tak, aby wśród kart była dokładnie jedna para.
Na ile sposobów można utworzyć 3 pary spośród n osób?
Na ile sposobów można utworzyć 5 par spośród 10 osób?
Ile jest rozmieszczeń elementów zbioru n-elementowego, w których:
(a) danych k-elementów stoi jeden obok drugiego (k elementów twrozy jeden blok)
(b) danych k-elementów nie stoi jeden obok drugiego (k elementów nie tworzy jednego zwartego bloku)
(c) żadne dwa elementy spośród danych k elementów nie stoją jeden obok drugiego
Na ile sposobów można ustawić w szeregu sześć kobiet i sześciu mężczyzn tak, aby żadne dwie osoby tej samej płci nie stały obok siebie?
n osób wita się poprzez uścisk dłoni każdy z każdym. Ile nastąpi powitań?
W turnieju startuje 12 osób. Każdy zawodnik rozgrywa 2 mecze z każdym ze swoich przeciwników. Ile meczy zostanie rozegranych?
Na ile sposobów można wybrać 4 karty z talii 52 kart tak, aby karty były w różnych kolorach?
Załóżmy, że rok ma 365 dni. Na ile sposobów można utworzyć grupę n osób w której wszystkie osoby będą miały urodziny w różne dni?
Obliczyć prawdopodobieństwo, że rzucając symetryczną kostką do gry otrzymamy parzystą liczbę oczek.
Obliczyć prawdopodobieństwo, że rzucając dwukrotnie symetryczną kostką do gry otrzymamy dwa razy liczbę 6.
Na tej stronie znajdziesz około tysiąca zadań z rozwiązaniami i przykładów krok po kroku głównie z zakresu matematyki wyższej, jak również z matematyki na poziomie liceum. Zadania podzielone są na działy tematyczne zazwyczaj według przedmiotów i tematów wymaganych na studiach, np. zadania z pochodnych funkcji i całek (analiza matematyczna), macierzy i liczb zespolonych (algebra liniowa), zmiennych losowych i prawdopodobieństwa (rachunek prawdopodobieństwa) itd.
W każdej kategorii znajdziesz zadania o różnym poziomie trudności, a pod każdym zadaniem znajdziesz wiele wskazówek jak przebiega rozwiązanie, potrzebne definicje i wzory oraz podsumowanie schematów użytych w rozwiązaniu. Często rozwiązanie zadania omówione jest wręcz krok po kroku. Warto starać się samodzielnie rozwiązać jak najwięcej zadań znajdujących się na stronie, ponieważ są tu zebrane typowe zadania z kolokwiów i egzaminów z polskich uczelni. Nauka matematyki na przykładach i konkretnych zadaniach jest najbardziej efektywna - potwierdzają to badania naukowe. Trzeba tylko uczyć się (a właściwie analizować przykłady i rozwiązywać zadania) konsekwentnie i wytrwale, a efekty w postaci lepszego zrozumienia pojęć i schematów oraz umiejętność samodzielnego rozweiązywania podobnych zadań przyjdą same.
Pamiętaj, że zawsze masz możliwość zadania pytania w komentarzu pod każdym zadaniem - warto z tej możliwości korzystać, ponieważ na tej stronie nie ma głupich pytań i każde, nawet najgłupsze pytanie znajdzie swoją odpowiedź. Powodzenia w zrozumieniu matematyki!