NAUCZ SIĘ JEDNEGO DZIAŁU MATEMATYKI WYŻSZEJ W 3 DNI
 Wystarczy uczyć się na przykładach, a teorię OGARNĄĆ przy okazji
Na pokładzie mamy już 30 000 studentów. Dołącz i Ty!

Kategorie zadań z rozwiązaniami z matematyki wyższej

Oblicz liczbę:

(a) permutacji zbioru 5-elementowego
(b) 3-elementowych wariacji bez powtórzeń ze zbioru 5-elementowego
(c) 3-elementowych wariacji z powtórzeniami ze zbioru 5-elementowego
(d) 3-elementowych kombinacji bez powtórzeń ze zbioru 5-elementowego
(e) 3-elementowych kombinacji z powtórzeniami ze zbioru 5-elementowego

Zobacz rozwiązanie >>

Oblicz, ile jest liczb naturalnych trzycyfrowych, w których zapisie pierwsza cyfra jest parzysta, a pozostałe nieparzyste.

Zobacz rozwiązanie >>

Na ile sposobów można umieścić 3 różne kulki w 5 różnych szufladach, tak aby każda była w innej szufladzie.

Zobacz rozwiązanie >>

Na ile sposobów można włożyć 20 jednakowych kul do 3 szuflad, tak aby w pierwszej było 11 kul w drugiej 5 a w trzeciej 4?

Zobacz rozwiązanie >>

Oblicz liczbę kombinacji bez powtórzeń (symbol Newtona):

(a) \(\binom{3}{2}\)

(b) \(\binom{6}{6}\)

(c) \(\binom{49}{6}\)

(d) \(\binom{10}{1}\)

Zobacz rozwiązanie >>

Na ile sposobów można umieścić n różnych kul w n ponumerowanych urnach, tak aby:

(a) każda kula była w innej urnie
(b) dokładnie jedna urna była pusta

Rozwiązanie widoczne po rejestracji

Na ile sposobów można umieścić k kul w n szufladach (\(k\leq n\)), przy założeniu, że:

(a) kule są rozróżnialne (ponumerowane)
(b) kule są rozróżnialne (ponumerowane) i każda kula ma być w innej szufladzie
(c) kule są identyczne (nierozróżnialne)
(d) kule są identyczne (nierozróżnialne) i każda kula ma być w innej szufladzie

Rozwiązanie widoczne po rejestracji

Wyznacz liczbę elementów zbioru, dla którego liczba 2-elementowych wariacji bez powtórzeń jest o 3 mniejsza niż liczba 2-elementowych wariacji z powtórzeniami.

Rozwiązanie widoczne po rejestracji

Wykaż, że:

\(V_n^k=C_n^k\cdot P_k\)

gdzie \(V_n^k\) to k-elementowe wariacje bez powtórzeń zbioru n-elementowego, \(C_n^k\) to liczba k-elementowych kombinacji bez powtórzeń zbioru n-elementowego, a  \(P_k\) to liczba permutacji zbioru k-elementowego.

Rozwiązanie widoczne po rejestracji

Wyznacz liczbę elementów zbioru A, dla którego liczba permutacji jest 15 razy mniejsza niż liczba permutacji zbioru do którego dodano jeden element

Rozwiązanie widoczne po rejestracji

Dla zbioru \(\{a,b,c\}\) wypisać wszystkie:

(a) permutacje
(b) wariacje bez powtórzeń
(c) wariacje z powtórzeniami
(d) kombinacje bez powtórzeń
(e) kombinacje z powtórzeniami

Rozwiązanie widoczne po rejestracji

Na konferencji spotkało się n osób i każda przywitała się z każdą przez podanie ręki. Ile osób było na konferencji jeśli nastąpiło 10 powitań.

Rozwiązanie widoczne po rejestracji

W kolejce stoi 6 kobiet i 8 mężczyzn. Na ile sposobów można ustawić te osoby w kolejce:

(a) nie rozróżniając osób ze względu na płeć
(b) tak, aby kobiety stały przed mężczyznami

Rozwiązanie widoczne po rejestracji

Ile jest rozmieszczeń elementów zbioru n-elementowego, w których:

(a) danych k-elementów stoi jeden obok drugiego (k elementów twrozy jeden blok)
(b) danych k-elementów nie stoi jeden obok drugiego (k elementów nie tworzy jednego zwartego bloku)
(c) żadne dwa elementy spośród danych k elementów nie stoją jeden obok drugiego

Rozwiązanie widoczne po rejestracji

Na ile sposobów można ustawić w szeregu sześć kobiet i sześciu mężczyzn tak, aby żadne dwie osoby tej samej płci nie stały obok siebie?

Rozwiązanie widoczne po rejestracji

Obliczyć prawdopodobieństwo, że rzucając symetryczną kostką do gry otrzymamy parzystą liczbę oczek.

Zobacz rozwiązanie >>

Obliczyć prawdopodobieństwo, że rzucając dwukrotnie symetryczną kostką do gry otrzymamy dwa razy liczbę 6.

Zobacz rozwiązanie >>

Na tej stronie znajdziesz około tysiąca zadań z rozwiązaniami i przykładów krok po kroku głównie z zakresu matematyki wyższej, jak również z matematyki na poziomie liceum. Zadania podzielone są na działy tematyczne zazwyczaj według przedmiotów i tematów wymaganych na studiach, np. zadania z pochodnych funkcji i całek (analiza matematyczna), macierzy i liczb zespolonych (algebra liniowa), zmiennych losowych i prawdopodobieństwa (rachunek prawdopodobieństwa) itd.

W każdej kategorii znajdziesz zadania o różnym poziomie trudności, a pod każdym zadaniem znajdziesz wiele wskazówek jak przebiega rozwiązanie, potrzebne definicje i wzory oraz podsumowanie schematów użytych w rozwiązaniu. Często rozwiązanie zadania omówione jest wręcz krok po kroku. Warto starać się samodzielnie rozwiązać jak najwięcej zadań znajdujących się na stronie, ponieważ są tu zebrane typowe zadania z kolokwiów i egzaminów z polskich uczelni. Nauka matematyki na przykładach i konkretnych zadaniach jest najbardziej efektywna - potwierdzają to badania naukowe. Trzeba tylko uczyć się (a właściwie analizować przykłady i rozwiązywać zadania) konsekwentnie i wytrwale, a efekty w postaci lepszego zrozumienia pojęć i schematów oraz umiejętność samodzielnego rozweiązywania podobnych zadań przyjdą same.

Pamiętaj, że zawsze masz możliwość zadania pytania w komentarzu pod każdym zadaniem - warto z tej możliwości korzystać, ponieważ na tej stronie nie ma głupich pytań i każde, nawet najgłupsze pytanie znajdzie swoją odpowiedź. Powodzenia w zrozumieniu matematyki!