NAUCZ SIĘ JEDNEGO DZIAŁU MATEMATYKI WYŻSZEJ W 3 DNI
 Wystarczy uczyć się na przykładach, a teorię OGARNĄĆ przy okazji
Na pokładzie mamy już 30 000 studentów. Dołącz i Ty!

Kategorie zadań z rozwiązaniami z matematyki wyższej

Inwestor chce kupić akcje za 100 tys. zł, chcąc uzyskać przeciętny (średni) zysk w ciagu pół roku na poziomie 13,5%, przy ryzyku w wysokości 10%. Doradca inwestycyjny oferuje mu 3 pakiety akcji o róznym średnim wzroście i ryzyku:

Wzory Cramera, zadanie 5

Jakie kwoty pieniędzy powinien zainwestować inwestor w akcjie z każdego pakietu, żeby zrealizować swój cel inwestycyjny?

Rozwiązanie widoczne po rejestracji

Zbadaj liczbę rozwiązań układu równań w zależności od parametru p. Dla p=2, korzystając ze wzorów Cramera wyznacz wartość niewiadomej y:

Układ równań z parametrem, zadanie 6

Rozwiązanie widoczne po rejestracji

Rozwiąż układ równań z 2 niewiadomymi (x,y) metodą przeciwnych współczynników oraz za pomocą wzorów Cramera:

Układ Cramera, zadanie 7

gdzie \(a,b,c,d,p,q\in\mathbb{R}\).

Rozwiązanie widoczne po rejestracji

Rozwiąż układ równań stosując wzory Cramera

\(\left\{\begin{array}{ccccccccccc}x_1&+&x_2&+&x_3&+&x_4&+&x_5&=&5\\2x_1&+&x_2&-&x_3&+&3x_4&+&x_5&=&6\\5x_1&-&2x_2&+&x_3&+&x_4&-&x_5&=&4\\-x_1&+&x_2&+&3x_3&+&2x_4&+&2x_5&=&7\\x_1&-&x_2&+&x_3&-&x_4&+&x_5&=&1\end{array}\right.\)

Rozwiązanie widoczne po rejestracji

Rozwiąż układ równań stosując wzory Cramera

\(\left\{\begin{array}{ccccccccc}x_1&+&x_2&+&x_3&+&x_4&=&4\\2x_1&+&x_2&-&x_3&+&3x_4&=&5\\5x_1&-&2x_2&+&x_3&+&x_4&=&5\\-x_1&+&x_2&+&3x_3&+&2x_4&=&5\end{array}\right.\)

Rozwiązanie widoczne po rejestracji

Rozwiąż układ równań stosując wzory Cramera

\(\left\{\begin{array}{ccccccc}x&+&y&+&z&=&5\\2x&+&2y&+&z&=&3\\3x&+&2y&+&z&=&1\end{array}\right.\)

Rozwiązanie widoczne po rejestracji

Rozwiąż układ równań metodą eliminacji Gaussa:

\(\left\{\begin{array}{ccccccc}x&+&2y&+&3z&=&4\\&& y& +&2z&=&3\\&&&&4z&=&4\end{array}\right.\)

Zobacz rozwiązanie >>

Rozwiąż metodą eliminacji Gaussa:

\(\left\{\begin{array}{ccccccccc}2x_1&+&x_2&-&x_3&+&x_4&=&1\\&& x_2& +&3x_3&-&3x_4&=&1\\x_1&+&x_2&+&x_3&-&x_4&=&1\end{array}\right.\)

Rozwiązanie widoczne po rejestracji

Rozwiąż układ metodą eliminacji Gaussa:

\(\left\{\begin{array}{ccccccccc}2x_1&+&x_2&-&x_3&+&x_4&=&1\\3x_1&-&2x_2&+&2x_3&-&3x_4&=&2\\5x_1&+&x_2&-&x_3&+&2x_4&=&-1\\2x_1&-&x_2&+&x_3&-&3x_4&=&4\end{array}\right.\)

Rozwiązanie widoczne po rejestracji

Rozwiąż układ metodą eliminacji Gaussa:

\(\left\{\begin{array}{ccccccc}2x_1&+&x_2&+&x_3&=&1\\3x_1&-&x_2&+&3x_3&=&2\\x_1&+&x_2&+&x_3&=&0\\x_1&-&x_2&+&x_3&=&1\end{array}\right.\)

Rozwiązanie widoczne po rejestracji

Stosując twierdzenie Kroneckera-Capellego zbadaj liczbę rozwiązań układu równań liniowych. Następnie rozwiąż układ (jeśli to konieczne przedstaw rozwiązania za pomocą parametrów):

Twierdzenie Kroneckera-Capellego, zadanie 4

Rozwiązanie widoczne po rejestracji

Zapisz macierz główną układu równań:

\(\left\{\begin{array}{ccccccc}x&-&4y&+&5z&=&2\\&& 2y& -&z&=&1\\4x&+& 2y&+&z&=&0\end{array}\right.\)

Zobacz rozwiązanie >>

Zapisz układ równań w postaci macierzowej:

\(\left\{\begin{array}{cccccccccc}2x&+&y&-&z&+&3t&=&1\\-x&+&7y&-&3z&-&5t&=&2\\2x&&&+&9z&-&2t&=&3\\x&+&y&&&+&2t&=&4\end{array}\right.\)

Zobacz rozwiązanie >>

Rozwiązując odpowiedni układ równań, wyznacz równanie trójmianu kwadratowego przechodzącego przez punkty:

Układ równań z parametrem, zadanie 1

Zobacz rozwiązanie >>

Oblicz iloczyn skalarny wektorów

\(\overline{u}=[1,-3,2\sqrt{2}],\,\,\overline{v}=\left[0,1,-\frac{1}{2}\right]\)

Zobacz rozwiązanie >>

Oblicz iloczyn skalarny wektorów i sprawdź czy są one prostopadłe

\(\vec{a}=[1,0,-3],\,\,\vec{b}=\left[3,10,1\right]\)

Zobacz rozwiązanie >>

Oblicz pole równoległoboku rozpiętego na wektorach

\(\vec{a}=[1,2,3],\,\,\vec{b}=\left[3,2,-1\right]\)

Zobacz rozwiązanie >>

Wiedząc, że \(\vec{a}\circ \vec{b}=3\) oraz \(|\vec{a}|=1,\,\,|\vec{b}|=2\) oblicz iloczyn skalarny wektorów \(\vec{p}\circ \vec{q}\), gdzie

\(\vec{p}=\vec{a}+\vec{b},\,\,\vec{q}=2\vec{a}-5\vec{b}\)

Rozwiązanie widoczne po rejestracji

Dla jakich parametrów \(a,b\in\mathbb{R}\), wektory \(\vec{u}\) i \(\vec{v}\) są prostopadłe:

\(\vec{u}=[a+b,1,b],\,\,\vec{v}=\left[-1,2a,3\right]\)

Rozwiązanie widoczne po rejestracji

Napisać równanie parametryczne prostej przechodzącej przez punkt \(P=(-1,2,0)\) i równoległej do wektora

\(\overline{u}=[1,2,3]\)

Zobacz rozwiązanie >>

Napisać równanie ogólne płaszczyzny przechodzącej przez punkt \(P=(2,1,-3)\) i prostopadłej do wektora

\(\vec{n}=[-1,7,4]\)

Zobacz rozwiązanie >>

Napisać równanie parametryczne płaszczyzny przechodzącej przez punkt \(P=(-1,2,-4)\) i równoległej do wektorów

\(\vec{a}=[1,0,-2],\,\,\,\vec{b}=[0,-8,-5]\)

Zobacz rozwiązanie >>

Na tej stronie znajdziesz około tysiąca zadań z rozwiązaniami i przykładów krok po kroku głównie z zakresu matematyki wyższej, jak również z matematyki na poziomie liceum. Zadania podzielone są na działy tematyczne zazwyczaj według przedmiotów i tematów wymaganych na studiach, np. zadania z pochodnych funkcji i całek (analiza matematyczna), macierzy i liczb zespolonych (algebra liniowa), zmiennych losowych i prawdopodobieństwa (rachunek prawdopodobieństwa) itd.

W każdej kategorii znajdziesz zadania o różnym poziomie trudności, a pod każdym zadaniem znajdziesz wiele wskazówek jak przebiega rozwiązanie, potrzebne definicje i wzory oraz podsumowanie schematów użytych w rozwiązaniu. Często rozwiązanie zadania omówione jest wręcz krok po kroku. Warto starać się samodzielnie rozwiązać jak najwięcej zadań znajdujących się na stronie, ponieważ są tu zebrane typowe zadania z kolokwiów i egzaminów z polskich uczelni. Nauka matematyki na przykładach i konkretnych zadaniach jest najbardziej efektywna - potwierdzają to badania naukowe. Trzeba tylko uczyć się (a właściwie analizować przykłady i rozwiązywać zadania) konsekwentnie i wytrwale, a efekty w postaci lepszego zrozumienia pojęć i schematów oraz umiejętność samodzielnego rozweiązywania podobnych zadań przyjdą same.

Pamiętaj, że zawsze masz możliwość zadania pytania w komentarzu pod każdym zadaniem - warto z tej możliwości korzystać, ponieważ na tej stronie nie ma głupich pytań i każde, nawet najgłupsze pytanie znajdzie swoją odpowiedź. Powodzenia w zrozumieniu matematyki!