Napisać równanie ogólne płaszczyzny przechodzącej przez punkty:
\(A=(-1,0,1),\,\,B=(5,0,6),\,\,C=(1,1,1)\)
NAUCZ SIĘ JEDNEGO DZIAŁU MATEMATYKI WYŻSZEJ W 3 DNI
Wystarczy uczyć się na przykładach, a teorię OGARNĄĆ przy okazji
Na pokładzie mamy już 30 000 studentów. Dołącz i Ty!
Napisać równanie ogólne płaszczyzny przechodzącej przez punkty:
\(A=(-1,0,1),\,\,B=(5,0,6),\,\,C=(1,1,1)\)
Napisać równanie parametryczne i kierunkowe prostej przechodzącej przez punkty
\(P=(2,-1,4),\,\,Q=(4,-2,0)\)
Przekształć prostą daną w postaci parametrycznej
\(\left\{\begin{array}{l}x=2-3\cdot t\\y=2\cdot t\\z=1-t\end{array}\right.\)
na postać kierunkową.
Przekształć prostą daną w postaci kierunkowej
\(\frac{x-3}{2}=y=\frac{z+3}{-4}\)
na postać parametryczną.
Przekształć prostą \(l\) daną w postaci kierunkowej
\(\frac{x}{-4}=\frac{y+1}{2}=\frac{z+2}{7}\)
na postać parametryczną i krawędziową.
Przekształć prostą \(l\) daną w postaci parametrycznej
\(\left\{\begin{array}{l}x=-2+8t\\y=t\\z=2\end{array}\right.\)
na postać krawędziową.
Przekształć prostą \(l\) daną w postaci krawędziowej
\(\left\{\begin{array}{l}-x+3y+2z+1=0\\-x+2y+5z-3=0\end{array}\right.\)
na postać parametryczną.
Przekształć prostą \(l\) daną w postaci krawędziowej
\(\left\{\begin{array}{l}2x-3y+z=0\\x+y+2z-4=0\end{array}\right.\)
na postać kierunkową.
Oblicz odległość między punktami
\(P=(1,-3,0),\,\,Q=(3,-5,1)\)
Oblicz długość wektora
\(\vec{v}=[2,1,-2]\)
Oblicz długość odcinka \(AB\), gdzie
\(A=(1,2,3),\,\,\,B=(3,2,1)\)
Sprawdź czy punkty \(A=(5,-1,-2),\,B=(3,0,-2)\) należą do prostej
\(l:\,\frac{x-3}{-2}=\frac{y}{3}=\frac{z+2}{0}\)
Sprawdź, czy wektor \(\vec{AB}\), gdzie \(A=(1,-1,3),\,B=(-4,2,6)\) należy do prostej
\(l:\,\left\{\begin{array}{l}x=2-5\cdot t\\y=1+3\cdot t\\z=3t\end{array}\right.\)
Sprawdź, czy odcinek \(\overline{AB}\), gdzie \(A=(-1,4,-3),\,B=(-2,1,3)\) należy do płaszczyzny
\(\pi:\,-2(x+1)+3(y-4)-(z+3)=0\)
Oblicz odległość punktu P od płaszczyzny \(\pi\), gdzie
(a) \(P=(1,-3,0),\,\,\pi:\,5x+3y-z+4=0\)
(b) \(P=(-5,2,3),\,\,\pi:\,x-2y+2z+3=0\)
Oblicz odległość płaszczyzn równoległych:
(a) \(\pi_1:\,2x-3y+6z+4=0,\,\pi_2:\,2x-3y+6z=0\)
(b) \(\pi_1:\,x+2y-z-1=0,\,\pi_2:\,2x+4y-2z-4=0\)
Oblicz odległość punktu \(P=(0,1,0)\) od prostej \(l\)
\(l:\,\frac{x}{2}=\frac{y}{3}=\frac{z}{4}\)
Oblicz kąt między prostą \(l:\frac{x-2}{3}=\frac{y}{2}=\frac{z+1}{-4}\) i płaszczyzną \(\pi:\,x+y-z+1=0\)
Wyznacz wartości logiczne zdań:
(a) \((3<4)\vee (3>4)\)
(b) \((3<4)\wedge (3>4)\)
(c) \((3<4)\Rightarrow (3>4)\)
(d) \((3<4)\Leftrightarrow (3>4)\)
Określ wartości logiczne zdań:
(a) 5<6
(b) 8 jest liczbą pierwszą
(c) dziedziną funkcji \(f(x)=x\) jest zbiór wszystkich liczb rzeczywistych
Sprawdzić metodą zerojedynkową czy podana formuła logiczna (prawo de Morgana) jest tautologią:
\(\sim (p \wedge q) \Leftrightarrow \left[ (\sim p) \vee (\sim q) \right]\)
Sprawdź za pomocą tabelki logicznej czy podane wyrażenie jest tautologią
\(((p\vee q)\wedge \sim p)\Rightarrow q\)
Sprawdź czy wyrażenie jest tautologią bez używania tabelki logicznej:
\([(p\Rightarrow q)\wedge p]\Rightarrow q\)
Sprawdź za pomocą tabelki logicznej czy podane wyrażenie jest tautologią (modus ponendo ponens)
\(((p\Rightarrow q)\wedge p)\Rightarrow q\)
Sprawdź za pomocą tabelki logicznej czy podane wyrażenie jest tautologią
\((p \Rightarrow q) \Leftrightarrow \left( \sim p \vee q \right)\)
Sprawdź za pomocą tabelki logicznej czy podane wyrażenie jest tautologią
\(\sim (p \vee q) \Rightarrow \left( \sim p \wedge \sim q \right)\)
Sprawdź za pomocą tabelki logicznej czy podane wyrażenie jest tautologią
\(\sim (p \wedge q) \Rightarrow \left( \sim p \vee \sim q \right)\)
Sprawdź za pomocą tabelki logicznej czy podane wyrażenie jest tautologią
\(((p \wedge q) \Rightarrow r)\Rightarrow \left( p \Rightarrow (q\Rightarrow r) \right)\)
Sprawdź za pomocą tabelki logicznej czy podane wyrażenie jest tautologią
\(\sim (\sim(\sim p \vee q) \Rightarrow p)\Rightarrow \left( \sim p \Leftrightarrow q \right)\)
Sprawdź za pomocą tabelki logicznej czy podane wyrażenie jest prawem rachunku zdań
\((p \vee q) \wedge (( \sim p) \vee (\sim q))\)
Wyznacz wartości logiczne zdań, gdy \(w(p)=1\) i \(w(q)=0\):
(a) \(p\vee q\)
(b) \(p\wedge (\sim q)\)
(c) \((p\Rightarrow q) \vee (\sim q)\)
(d) \(p\Rightarrow (q \wedge (\sim p))\)
Sprawdź za pomocą tabelki logicznej czy podane wyrażenie jest prawem rachunku zdań
\((p \Rightarrow q) \vee (q\Rightarrow p)\)
Sprawdź za pomocą tabelki logicznej czy podane wyrażenie jest prawem rachunku zdań
\((p \Rightarrow q) \wedge (q\Rightarrow p)\)
Wykaż, że ze sprzeczności wynika dowolne zdanie prawdziwe (jeśli zdanie i jego zaprzecznie jest jednocześnie prawdziwe, to wynika z niego dowolne zdanie prawdziwe).
Korzystając z praw de Morgana oraz praw logicznych wyznacz zaprzeczenia zdań:
(a) \(p \vee \sim q\)
(b) \((p \Rightarrow q) \wedge (q\Rightarrow p)\)
(c) \((p \wedge q) \Rightarrow (\sim p\vee q)\)
Wiedząc, że wartość zdania wynosi \(w(p\vee q)=1\) określ wartość logiczną wyrażeń:
(a) \((p\vee q)\vee (p\wedge q)\)
(b) \(r\Rightarrow (p\vee q)\)
(c) \((p \wedge q) \Rightarrow (p\vee q)\)
Określ wartość logiczną zdania \(q\Rightarrow p\) wiedząc, że \(w(p\vee q)=0\).
Określ wartość logiczną zdania \(q\Rightarrow p\) wiedząc, że \(w(p\wedge q)=1\).
Sprawdź czy wyrażenie jest tautologią bez używania tabelki logicznej:
\([(\sim p)\wedge q]\Rightarrow [(\sim(q\Rightarrow p))\wedge (p\Rightarrow q)]\)
Wykaż, że z dowolnego zdania fałszywego wynika dowolne zdanie prawdziwe
Jakie relacje zachodzą między zbiorami \(A=(3,5)\) i \(B=(2,6)\)?
Sprawdź, czy zbiory A i B są rozłączne:
A - zbiór wszystkich trójkątów prostokątnych leżących na płaszczyźnie x0y
B - zbiór wszystkich trójkątów równobocznych leżących na płaszczyźnie x0y
Niech \(A=\{1,2,3\}\) i \(B=\{3,4,5\}\) będą zbiorami w przestrzeni \(\Omega=\{1,2,3,4,5,6\}\). Wykonaj działania na zbiorach:
(a) \(A\cup B\)
(b) \(A\cap B\)
(c) \(A^c\)
(d) \(B^c\)
(e) \(A\setminus B\)
(f) \(B\setminus A\)
Oblicz iloczyn kartezjański zbiorów \(A\times B\) oraz \(B\times A\), gdzie:
(a) \(A=\{0\},\,B=\{1\}\)
(b) \(A=\{1,2,3\},\,\,B=\{3,4\}\)
Czy \(A\times B=B\times A\)?
Wyznacz zbiór potęgowy zbioru A, gdzie:
(a) \(A=\{0\}\)
(b) \(A=\emptyset\)
(c) \(A=\{1,2,3\}\)
Ile elementów ma zbiór potęgowy zbioru skończonego?
Niech \(A=\left(-\frac{1}{2},6\right)\) i \(B=\mathbb{N}\) będą zbiorami w przestrzeni \(\Omega=\mathbb{R}\). Wykonaj działania na zbiorach:
(a) \(A\cup B\)
(b) \(A\cap B\)
(c) \(A^c\)
(d) \(A\setminus B\)
Niech \(A=\left(0,4\right)\) i \(B=\{0,4\}\) będą zbiorami w przestrzeni \(\Omega=\mathbb{R}\). Wykonaj działania na zbiorach:
(a) \(A\cup B\)
(b) \(A\cap B^c\)
(c) \(A^c\setminus B\)
(d) \(2^B\)
Zbadaj czy podane zbiory są równe::
\(A=\{x\in\mathbb{N}:\,\ln(x)\ge 0\}\cap \{x\in\mathbb{N}:\,x^2\le 4\}\)
\(B=\{x\in\mathbb{R}:\,x>1\wedge x<2\}\)
Udowodnij równość zbiorów
\(A\cap B=(A\cup B)\cap (A\cap B)\).
Udowodnij, że
\((A\cup B)\setminus(C \setminus A)=A\cup (B\setminus C)\)
Na tej stronie znajdziesz około tysiąca zadań z rozwiązaniami i przykładów krok po kroku głównie z zakresu matematyki wyższej, jak również z matematyki na poziomie liceum. Zadania podzielone są na działy tematyczne zazwyczaj według przedmiotów i tematów wymaganych na studiach, np. zadania z pochodnych funkcji i całek (analiza matematyczna), macierzy i liczb zespolonych (algebra liniowa), zmiennych losowych i prawdopodobieństwa (rachunek prawdopodobieństwa) itd.
W każdej kategorii znajdziesz zadania o różnym poziomie trudności, a pod każdym zadaniem znajdziesz wiele wskazówek jak przebiega rozwiązanie, potrzebne definicje i wzory oraz podsumowanie schematów użytych w rozwiązaniu. Często rozwiązanie zadania omówione jest wręcz krok po kroku. Warto starać się samodzielnie rozwiązać jak najwięcej zadań znajdujących się na stronie, ponieważ są tu zebrane typowe zadania z kolokwiów i egzaminów z polskich uczelni. Nauka matematyki na przykładach i konkretnych zadaniach jest najbardziej efektywna - potwierdzają to badania naukowe. Trzeba tylko uczyć się (a właściwie analizować przykłady i rozwiązywać zadania) konsekwentnie i wytrwale, a efekty w postaci lepszego zrozumienia pojęć i schematów oraz umiejętność samodzielnego rozweiązywania podobnych zadań przyjdą same.
Pamiętaj, że zawsze masz możliwość zadania pytania w komentarzu pod każdym zadaniem - warto z tej możliwości korzystać, ponieważ na tej stronie nie ma głupich pytań i każde, nawet najgłupsze pytanie znajdzie swoją odpowiedź. Powodzenia w zrozumieniu matematyki!